Vad är Public Affairs?
Vad är Public Affairs egentligen? Benämningen är förhållandevis ny. Många tolkar det som om man hänger runt politiker i Almedalen, där informella beslut fattas. Ibland dyker det upp en föreställning om att det är något skumt som pågår. Men är det verkligen sanningen?
I Almedalen är lobbying en viktig del av händelseförloppet. Helt enkelt en del av vår demokrati.
Lobbying är en de av en process att försöka påverka en politisk frågeställning som ligger på beslutsfattarnas bord. Antingen genom att ge tillräckligt med stöd för att få frågan att godkännas eller att med eventuella faktaunderlag få politiker att ändra sin uppfattning och stoppa den. För att lyckas med denna uppgift är långsiktiga goda relationer en bra förutsättning och att lobbyisten ser sig som en aktör för samhället.
Fler och fler företag bygger upp sina egna Public Affairs avdelningar eller anställer egna Public Affairs Managers.
Men hur skiljer sig Public Affairs från tex Public Relations eller kommunikatörer? Funktionerna ligger nära varandra och det finns ofta ett tätt samarbete dem emellan. Ibland finns alla tre funktionerna i en samma roll. Speciellt på mindre företag eller organisationer. Inom Public Relations (PR) är huvudsyftet att arbeta med företagets varumärke genom att bygga förtroende med omvärlden.
Public Affairs kretsar kring en ambition att forma samhällsförändringar eller att påverka folkopinionen i en fråga och för att påverka riktningen av ett politiskt beslut.